De ProtoZone van het Brussels Games Festival verwelkomt dit jaar twintig prototypes in competitie. Deze originele creaties worden tijdens het hele festival in de kijker gezet en beoordeeld door het publiek én een gespecialiseerde jury.

Twee trofeeën te winnen in 2025

Dit jaar reikt de ProtoZone twee onderscheidingen uit:

  • De Gouden Meeple’Pis, de publieksprijs, toegekend dankzij de stemmen van de festivalbezoekers.
  • De Meeple’Pis van de Jury, toegekend door een jury van specialisten uit de spellenwereld.

Hoe stemmen voor de Gouden Meeple’Pis?

Elke bezoeker ontvangt een stemformulier bij zijn of haar eerste prototype-test.
Voor elk gespeeld spel wordt een stempel geplaatst in het vak van dat spel.
Na afloop van de tests wordt de speler uitgenodigd om een persoonlijke top 3 in te vullen en het formulier in de daartoe voorziene urne in het midden van de ProtoZone te deponeren.

Een prijs te winnen

Alle ingediende formulieren nemen automatisch deel aan een loting die zondag aan het einde van de dag wordt gehouden.
Één deelnemer wordt gekozen en gaat naar huis met een spel.

Deelnemers 2025

Twintig auteur·s zijn geselecteerd om hun prototype te presenteren. Hun creaties weerspiegelen de diversiteit en rijkdom van de opkomende spellenscène.

A Piece of Me

A Piece of Me is een hybride puzzel (bord + AR) met verhaal en verkenning. Alleen of samen help je Birdie, een vreemde vogel met menselijke en dierlijke delen wiens lichaam uiteenvalt. Elk stuk onthult zijn wereld via animatie, dialogen en muziek. De combinatie van fysiek en digitaal levert een intieme narratieve ervaring, die eindigt met een illustratie als blijvend aandenken.

Diana MONOVA
Digitaal hybride, puzzel, narratief, dieren
Families
1-3
12+
20 min

Belor

Duik in Belor, een wereld in puin waar 52 willekeurige tegels telkens een nieuw avontuur vormen. Verken, stuur je creatuur vooruit, verzamel bélorieten of gebruik magische relikwieën. Wissel tegels om gefragmenteerde rijken samen te voegen en hun wachters te bevrijden. Hun unieke krachten geven je voorsprong om deze wereld naar jouw beeld te herscheppen.

Grégoire GUERANDEL, Guillaume BLEY, Méline SCIOTTI, Thibault KOLODZIEJEK, Franck RYBCZYNSKI
Gebiedsbouw, fantasy, strategie, exploratie
Gevorderden
2-4
10
30-45 min

Carte Blanche

Carte Blanche is een spel vol creativiteit en bluff waarin spelers, als “kunstenaars”, sculpturen maken op basis van een titel. Eén speler, de vervalser, kent de titel niet en moet improviseren. Na de presentatie probeert de groep de vervalser te ontmaskeren, terwijl ook een originaliteitsprijs wordt uitgedeeld… met het risico die aan de vervalser te geven.

Elliot DADAT
Creativiteit en bluff
Families
4-6
12+
30-60 min

Control Zey

Val-Sur-Heure dompelt spelers onder in een Belgisch dorp waar Patrice Zey dood wordt gevonden onder een ingestorte brug. Ongeluk of moord? Met smartphone (GPS, SMS, podcasts…) speel je een sleutelfiguur en probeer je via een mysterieuze app het verleden te herschrijven. Samenwerking, geheimen en verraad bepalen dit avontuur waarin elke keuze de toekomst beïnvloedt.

👉 Reserveer je speelslot hier

Karl DI DONATO
Narratief coöperatief rollenspel
Gevorderden
5-6
12+
120 min

Dernier Butin

Dernier Butin is een omgekeerd hand-building spel: niet je hand maar de rivier van kaarten ontwikkelt zich, versterkt door je bemanning. Spelers zijn kapiteins gevangen in een draaikolk en proberen zoveel mogelijk rijkdom te vergaren. Elke beurt rekruteer je bemanning of activeer je het spiraalvormige bord om schatten te winnen of verliezen. Het spel eindigt als iemand het centrum bereikt: de rijkste wint.

Simon NOWIK
Piraten
Families
2-5
10+
25'

Dicestiny – les chasseurs de l’étrange

Dicestiny is een dobbelspel waarin spelers monsterjagers spelen. Combineer dobbelwaarden en kleuren of die van de velden. Een dobbelsteen op een gekleurd vakje neemt die kleur over, wat nieuwe mogelijkheden geeft. Elk personage heeft een beperkte vaardigheid (herrol, waarde veranderen, verplaatsen), en geslaagde missies geven extra krachten. Haal genoeg missies om het mysterie op te lossen.

David DESPREZ
Dobbelspel
Gevorderden
1-5
12+
45-60 min

Director’s Cut

Director’s Cut zet je in de rol van regisseur op zoek naar prijzen. Stel je verhaal samen via een draft, speel 7 rondes en kies 2 acties uit 6: budget beheren, scènes spelen, casting of inspiratie gebruiken. Combineer kaarten om te scoren op de prijspiste (film, scenario, montage, interpretatie, esthetiek, regie). Degene met de meeste prijzen of die zijn/haar geheime ambitie vervult, wint.

Julien PÊTRE
Film, cinema
Gevorderden
2-4
14+
20 min/joueureuse

Gloutons

Gloutons is een spel voor twee spelers waarin iedereen een groep leidt om zijn taart te beschermen en die van de tegenstander te verslinden. Beheer je fiches om gloutons te verplaatsen, te heroriënteren of te rekruteren en ontketen kettingreacties om te winnen.

Gilles DULAUROY
Abstract, strategisch duel
Families
2
8+
10'-15'

Hybris

Hybris draait om de Griekse “démesure” die door de goden wordt gestraft. In dit 2-spelers gevecht stel je een team van mythologische helden samen en voltooi je hun legendes om de gunst van Olympus te winnen… of eindig in de onderwereld. Elke beurt plaats je vaardigheidsblokjes om je helden te versterken of die van je tegenstander ten val te brengen.

Gabriel DE MEYER
Collectie en open draft
Gevorderden
2
10+
20-35 min

Le Bal des Ifs

Le Bal des Ifs is een kaart- en resourcebeheerspel. Maak Colliers voor punten, gebruik Confidences voor extra punten en streef naar de overwinning! Elke speler plaatst 7 personages tegenover elkaar die dansen, zich verbergen en hun krachten tonen door een buiging. Tussen programmering en bluff verweven de mechanismen zich in de sfeer van het hof van Lodewijk XV.

Ludovic LÉPINE, Chris JOBELOT
Kaartenbeheer en resources, doelen halen, cache-cache mechaniek
Gevorderden
2
12+
20-30 min

Le Cercle des Fées

Le Cercle des Fées is een competitief spel waarin spelers een personage leiden op een toren van 8 draaiende ringen. Doel: de trofee pakken en de top bereiken zonder hem kwijt te raken. Met actiekaarten verplaats je, vecht je en gebruik je uitrusting of gadgets. Elke beurt programmeer je stiekem een actie die daarna wordt onthuld. Bij 0 HP val je terug naar beneden!

Pelléas KAERTS
Eenvoudige programmering, guessing game
Families
3-6
8+
10 min/speler

Les Chroniques de l’Apocalypse

Word wakker in een verwoeste wereld vol zombies. Doorzoek locaties om te overleven, vind eten, ontmoet overlevenden of bestook je rivalen. Sterf je, dan keer je terug als zombie om anderen te achtervolgen. Verkenning, ruil en materiaalbeheer bepalen het spel, terwijl dobbelstenen en tegels zorgen voor spanning. Elke nacht verzwakken overlevenden door honger, maar zombies blijven jagen.

David VANNIER
Ameritrash, sfeer, zombies, beheer, geluk
Gevorderden
2-8
14+
60 min

Les Kroupouks

Welkom in de wilde landen van de Kroupouks! Ontwikkel je stam van deze naïeve wezentjes: verzamel, zaai, jaag op mammoeten en verken mysterieuze dorpen die je misschien grondstoffen en technologieën bieden. Pas echter op voor rivaliserende clans, klaar om je uit te dagen met vergiftigde pijltjes en getemde dieren… en voor de duistere rituelen die weerklinken in de vulkaan! Een familiespel met eenvoudige regels, vol humor en verrassingen.

Gaétan ROELS
Overleven – strategie
Families
2-4
12+
60'-120'

LUDUS

In LUDUS ontwikkel je een gladiatorenschool en bereid je je voor op het ultieme gevecht onder het oog van de Keizer. Koop gladiatoren en tactieken op het Forum, pas je aan het Colosseum-systeem aan en strijd in 3 duels. Slimheid, anticipatie en sluwe zetten zijn essentieel. Beheer je middelen goed: onbruikbare gladiatoren opofferen kan je de weg vrijmaken om sterkere te rekruteren.

Séraphin GAILLARD, Gabin GUYOT
Deck-building
Gevorderden
2
10+
45 min

Manoir

Manoir is een coöperatief, narratief bordspel waarin spelers een spookhuis verkennen dat zich aanpast aan het scenario (30–180 min). Elk personage heeft vaardigheden en voorwerpen om te beheren tussen verkenning, gevecht en beweging. De spelleider leest gebeurtenissen voor, stelt keuzes of uitdagingen en verbergt aanwijzingen. Alleen door samen te werken kan het mysterie opgelost worden en een gelukkig einde bereikt.

Sébastien DANDRIFOSSE
Coöperatief
Gevorderden
2-8
14+
30 tot 180 min

Panique Druidique

In Panique Druidique begint de ultieme initiatieproef: wees de eerste die de Staf van Gaia bereikt! Saboteer je tegenstanders… maar je sluwe zetten kunnen tegen jezelf keren. Gebruik spreuken, verander in kikker, vis of spin om sneller door het woud te gaan. Slechts één druïde zal gekozen worden!

Cyrille CHAUVET D'ARCIZAS
Race, tegelplaatsing
Families
2-4
8+
15'-25'

Super Glitch Racer

Super Glitch Racer is een hectisch spel waarin spelers sterren verzamelen en tegenstanders K.O. slaan. De finale begint: race achter sterren aan, activeer doldwaze bonussen en verander in krachtige dieren om de arena te domineren. Maar let op: het speelveld verandert voortdurend! De speler met de meeste overwinningspunten wordt tot kampioen gekroond.

Alix LEROUX
Programmatie
Families
2-4
8+
45'

Volez, Sorcières !

Volez, Sorcières ! is een racespel voor 3–8 spelers vanaf 14 jaar. Na twee rondes wint de snelste heks. Plan je bewegingen (snelheid, hoogte, baanwissels) om obstakels te vermijden, bonussen te pakken en bochten te halen. Botsingen en magische duels brengen extra spanning: herstel-, verdedigings- en aanvalsspreuken helpen je naar de overwinning.

Claudio DE PRA
Race
Expert
3-8
14+
60-150 min

WI-LU

Een abstract spel voor 2 spelers met 16 tegels in 4 kleuren en 16 stukken in 4 vormen. Plaats de 4e vorm op 4 tegels van dezelfde kleur of maak een rij van 4 verschillende vormen. Plaats stukken of schuif tegels tot je wint. Snel uitgelegd, snel gespeeld, maar verslavend!

Dirk VAN DEN SPIEGEL
Abstract strategie
Families
2
8+
10-20 min

Zouhri : le Pacte des Ombres

Zouhri is een semi-coöperatief kaartspel vol samenwerking en bluff. Spelers beschermen een kind met bovennatuurlijke krachten gedurende 12 beurten… maar sommigen zijn heimelijk corrupt. Rollen hebben unieke krachten (Verdediger, Exorcist, Wijze). Geïnspireerd door Dead of Winter en Shadows over Camelot biedt het spanning zonder eliminatie. Overwinning of verraad: de afloop blijft onzeker tot het einde.

Samir KESSILI, Charlotte DUCUING
Kaarten
Gevorderden
3-7
12+
60 min

De jury

Een jury van liefhebbers en professionals uit de spellenwereld zal de kandidaten beoordelen en de Meeple’Pis van de Jury toekennen.

Vi Tacq

Ik ben docent game design aan de Haute École de Bruxelles-Brabant en de Haute École Albert Jacquard.

Daarnaast ben ik actief in onderzoek naar media-educatie toegepast op gezelschapsspellen, ludopedagogie en didactiek van game design. Ik ontwerp ook spellen, zowel ludopedagogische als recreatieve. In 2019 won ik de prijs voor Amusement op het Festival Ludique International de Parthenay met mijn spel Gargouilles.

Olivier Grégoire

Réalisateur de formation, ayant travaillé entre autres à la RTBF une bonne dizaine d’années, j’ai changé de carrière il y a 15 ans pour vivre de ma passion. 

Je travaille depuis dans le milieu du jeu comme chargé de projets, ludothécaire et formateur pour Ludeo, le Centre de ressources ludiques de la Cocof. Ça, c’est pendant la journée !

La nuit, je crée des prototypes et il m’arrive parfois d’attirer l’attention d’un éditeur et c’est alors qu’il deviennent des “vrais” jeux… après de longs longs longs processus de développement. J’en ai édité 8 jusqu’à présent, avec des fortunes diverses, mais toujours accompagnés d’aventures humaines ou d’amitié surprenantes, fortes, cocasses, nourrissantes, enrichissantes et pleines de bons et de mauvais rebondissements !

Encore des dizaines d’idées dans la tête, des protos plein les cartons et un problème récurrent à résoudre: comment faire tenir tout ça dans des journées de 24 heures remplies de nombreuses autres activités et centres d’intérêt ?

Ann Pichot

Filosoof van opleiding, ontdekte ik de spelwereld via de uitgeverij, door me aan te sluiten bij het team van Repos Production, voordat ik bij Zèbre à Pois aan de slag ging als communicatiemedewerker.

Sinds 5 jaar vervul ik deze functie binnen Ludeo, het ludiek documentatiecentrum van de COCOF, waar ik onder andere de nieuwe spellen selecteer die ik wekelijks bespreek voor La Libre Belgique, Deuzio en Le Journal des Enfants.
Op het kruispunt van communicatie, kritiek en spelpassie verheug ik me erop de parels van morgen te ontdekken als jurylid van het Brussels Games Festival.

Nicolas Maréchal

Passionné de jeux depuis l’enfance, Nicolas possède, avec son épouse, la boutique Jeux de NIM à Enghien, ouverte en 2006. Animateur infatigable, il organise des soirées jeux depuis 2003 et, chaque mois de novembre, un festival annuel qui célébrera sa 10ème édition en 2025. Son regard mêle celui d’un détaillant de terrain, d’un organisateur d’événements et d’un joueur curieux, toujours à l’affût de mécaniques élégantes et d’expériences conviviales.

Ancien membre du Jury de l’As d’Or – Jeu de l’Année au Festival International des Jeux pendant cinq ans, il met pour le BGF cette expertise au service des autrices et auteurs, avec une attention particulière portée à l’accessibilité, à l’originalité et au plaisir autour de la table.

Brigitte Vanopdenbosch

Passionnée par les jeux de société depuis plus de vingt ans, j’ai développé au fil du temps une expertise personnelle nourrie par une pratique assidue et une curiosité constante. Ma collection compte aujourd’hui plus de 3 000 jeux, témoignant de mon intérêt pour les mécaniques ludiques et les innovations du secteur.

Mon goût pour l’analyse des jeux m’a naturellement conduite à m’impliquer dans plusieurs jurys spécialisés. Je suis membre du jury de l’Expert Game Award depuis près de dix ans, et j’ai rejoint en 2023 celui du Diamant d’Or. Ces engagements me permettent d’explorer une grande diversité de créations et de contribuer à leur valorisation.

Dans cette continuité, j’ai accepté de coordonner la section Jeux du salon Trolls & Légendes dès sa prochaine édition, avec l’ambition d’y proposer une programmation stimulante et accessible.

C’est donc avec enthousiasme que je rejoins le jury du BGF, impatiente de partager mes découvertes et de nourrir les échanges autour de notre passion commune.

Openfab-Gamelab

Openfab-Gamelab is een inclusieve ruimte voor creatie, exploratie en uitwisseling rond spellen in al hun vormen. Uitgerust met fablab-machines (lasersnijder, 3D-printer, enz.), biedt het ook materialen voor het prototypen van spellen. Deze zelfbeheerde plek stelt spelmakers in staat hun projecten te verrijken door middel van gemeenschapsexchanges. Het biedt ook openbare spelavonden en ontmoetingen tussen spelmakers om prototypes te bespreken.

Bart Cabry est artiste pluridisciplinaire et créateur de jeux, diplômé des Beaux-Arts de Nice. Il explore le “rituel profane” du jeu comme un moyen de questionner les frontières établies entre réel et fiction, et d’ouvrir un autre regard sur les choses que l’on considère habituellement comme futiles ou anecdotiques.

Navid O’Lari, après une formation en cinéma à Bruxelles, se consacre à la narration interactive et à l’escape game comme médium artistique et éducatif.