Illustrator van de affiche van het BGF 2013

Gepassioneerde amateur-grafisch ontwerper Patrick Beukeleirs volgde meerdere jaren de artistieke richting aan het I.A.T.A. in Namen, voordat hij snel aan het werk ging – maar buiten de kunstwereld. Tekenen bleef voor hem een hobby, die hij verder ontwikkelde in uiteenlopende stijlen: schilderijen voor kinderkamers, aquarel, miniatuurschilderwerk, kaarten voor zijn spelprototypes… Veel later keerde hij terug naar het I.A.T.A., dit keer in avondonderwijs, voor twee jaar grafische en 3D-kunst om zich te verdiepen in Photoshop, Illustrator en 3D Max.
Hoe ben je te werk gegaan bij het maken van deze affiche?
Het was de allereerste editie van het BGF, met een organisatieteam van slechts zeven à acht mensen en een nulbudget. Ik was de enige met enige grafische kennis, dus stelde ik voor om de affiche te maken, met de steun van toenmalig voorzitter Tanju Goban.
De vergaderingen volgden elkaar op en elk element – thema, kleuren, typografie – werd een klein debat. Uiteindelijk bereikten we na veel heen-en-weer een consensus. Ik wilde Brussel en een reusachtige Meeple in de kijker zetten: voor mij stond die symbool voor het spel en voor het idee dat het zich in de stad vestigt en iedereen uitnodigt om deze wereld te ontdekken. De warme kleuren trokken de aandacht en gaven energie – ze inspireerden zelfs de dresscode van de vrijwilligers: rood voor de verantwoordelijken, geel voor de vrijwilligers.
Wat betekent deze affiche voor jou?
De verwezenlijking van een gedeelde droom met een team van gepassioneerden: zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met spellen, in een tijd dat het nog niet “in” was. Deze affiche is een mix van passie, droom en uitnodiging. Passie, omdat we alles hebben gegeven voor dit eerste festival; droom, omdat 24 uur non-stop spelen een behoorlijk gekke uitdaging was; uitnodiging, omdat de Meeple iedereen oproept om samen plezier te maken.
Als je je affiche in drie woorden zou moeten beschrijven, welke zou je kiezen – en waarom?
Passie, Droom, Uitnodiging.
Ze vatten perfect de geest van deze eerste editie samen: een gedeelde passie voor spellen, een collectieve droom om een groot festival te creëren, en een uitnodiging aan heel Brussel.
Welke herinnering heb je aan dit illustratiewerk voor het BGF?
Een herinnering die zowel ingewikkeld als bevredigend is. Ingewikkeld, omdat samenwerken aan een visueel ontwerp veel compromissen vraagt; bevredigend, omdat ik een blijvende stempel heb gedrukt op dit festival, dat ik een beetje als mijn kindje beschouw.
Zit er een detail of knipoog in je affiche dat weinig mensen opmerken?
Op de achtergrond zie je tandwielen. Ze symboliseren logica en nadenken: een spel draait niet alleen om dobbelstenen of kaarten, maar ook om strategie, concentratie… en soms een beetje hoofdbrekens.
Andere edities

Raphaël Batista (2015)