Illustrator van de affiche van het BGF 2014
Stripauteur, scenograaf en illustrator Dimitri Piot blijft sterk verbonden met het stripverhaal, ook al bracht zijn artistieke parcours hem naar andere creatieve domeinen: museumtentoonstellingen, uitgeefprojecten, internationale residenties… Zijn visuele wereld is sterk beïnvloed door de Ukiyo-e-esthetiek. In de wereld van het spel dook hij kort op met Time Masters (Mushroom Games), waarvoor hij de visuele identiteit ontwierp. In 2014 tekende hij de allereerste affiche van het Brussels Games Festival — een jaar vol vernieuwing.
Hoe ben je te werk gegaan bij het maken van deze affiche?
Zat er een idee, een sfeer of een boodschap achter?
Als ik erop terugkijk, besef ik dat ik de eerste affiche heb gemaakt van een festival dat nu al meer dan tien jaar bestaat. En dat maakt me blij.
Mijn doel destijds was gewoon iets eenvoudigs en doeltreffends maken. Ik speelde met de iconografie van Brussel en die van de spelwereld, via eenvoudige visuele codes.
Voor doorgewinterde spelers lijken die keuzes misschien wat te eenvoudig, maar een affiche moet vooral snel en duidelijk communiceren, in één oogopslag.
Er zat dus geen verborgen boodschap of diepere interpretatie in. Het was een nuchtere, toegankelijke aanpak — bewust zo gekozen.
Wat betekent deze affiche voor jou?
Ze roept een periode op vol nieuwe ervaringen.
Het was het jaar waarin mijn tweede zoon werd geboren, waarin Time Masters uitkwam, en waarin ik mijn eerste stappen zette in de spellenwereld, zowel als auteur, illustrator als deelnemer aan het publiek.
Ik werkte toen ook met Philippe Capart en Séraphine Graphics aan een uitgeefproject dat later Blow Book zou worden. In 2014 hadden we nog geen naam, maar we dachten al na over de toekomst van het project… ook dat was allemaal nieuw voor mij.
Wanneer ik de affiche opnieuw bekijk, denk ik terug aan die kostbare momenten, aan een gevoel van onschuld en zorgeloosheid.
Als je je affiche in drie woorden moest omschrijven, welke zou je dan kiezen – en waarom?
Oei… Ik laat dat liever over aan het publiek.
Ik hou er niet van om een interpretatiekader op te leggen aan de kijker.
Dus ik draai de vraag om:
Welke drie woorden zou jij kiezen om mijn affiche te omschrijven?
Wat is je mooiste herinnering aan dit illustratieproject voor het BGF?
Een hele fijne herinnering, absoluut.
Die eerste editie vond plaats in de Koningsstraat, en ik ontdekte daar voor het eerst de wereld van bordspellenevenementen — het was allemaal nieuw voor mij.
Ik was onder de indruk van het enthousiasme en de passie van zowel de organisatoren als de deelnemers. Ik gaf enkele interviews, nam deel aan een conferentie… De energie die er hing was echt aanstekelijk.
Als ik erop terugkijk, ben ik vereerd dat ik de eerste affiche van het BGF mocht tekenen.
Info & Contact
Website: https://www.dimitripiot.com/
Instagram: https://www.instagram.com/dimitripiotartwork/